İstanbul’da taksi sistemine yönelik yeni bir dijital uygulama geliştirme süreci başlatıldı. Ekonomim’in haberine göre, İstanbul Taksiciler Esnaf Odası Başkanı İsmet Dalcı, Singapur modeli esas alınarak hazırlanan yeni taksi çağırma uygulamasının test aşamasına geçtiğini ve yaklaşık bir ay içinde kullanıma açılmasının planlandığını açıkladı.
taksilerde komisyon devri rafa kalkıyor
Dalcı, mevcut platformların hem yolculardan hem de sürücülerden yüksek komisyon aldığını öne sürerek, yeni sistemde yolculardan taksimetre ücretinin dışında ek bir ücret alınmayacağını ifade etti. Sürdürülebilirlik için sürücülerden düşük oranlı komisyon ya da abonelik modeli uygulanması değerlendiriliyor.
Yeni sistemle birlikte İstanbul’daki taksilerin verimlilik oranının yüzde 48 seviyesinden yüzde 90’a çıkarılması hedefleniyor. Bu artışın sağlanması halinde yıllık 62 milyon litre yakıt tasarrufu, yaklaşık 1,5 milyon metreküp karbon salımında azalma ve trafikte saatte 25 bin araçlık düşüş öngörülüyor.
Dalcı ayrıca, bazı dijital taksi platformlarının yolculardan yüzde 25’e kadar komisyon aldığını belirterek bu konuda İstanbul Büyükşehir Belediyesi ve Ticaret Bakanlığı nezdinde girişimlerde bulunduklarını söyledi. Konunun değerlendirilmesi için İBB bünyesinde özel bir alt komisyon kurulması bekleniyor. Kredi kartı ödemelerinde ortaya çıkan yüksek komisyon oranlarına da dikkat çeken Dalcı, bazı işlemlerde bu oranın yüzde 14’e kadar çıktığını, bunun ödeme aracı kuruluşlardan kaynaklandığını ve oranların düzenlenmesi gerektiğini savundu.
istanbul'da taksiler elektrikli hale gelecek
İstanbul’da zorunlu hale getirilen taksi içi güvenlik kameralarının maliyetinin kısa sürede 23 bin TL’den 62 bin TL’ye yükseldiğini ifade eden Dalcı, yaklaşık 750 milyon TL büyüklüğünde bir pazar oluştuğunu belirterek hukuki süreç başlattıklarını aktardı. Sürücü güvenliğini artırmaya yönelik şeffaf koruma kabini projesi üzerinde de çalıştıklarını belirten Dalcı, testlerin ardından sistemin maliyetine esnafa sunulacağını ifade etti.
Ayrıca taksi filosunun dönüşümüne yönelik olarak TOGG ile ilgili özel bir model talep ettiklerini belirten Dalcı, ÖTV indirimi kapsamında maliyeti düşürülmüş ve batarya kapasitesi artırılmış araçlarla İstanbul’daki taksilerin 4–5 yıl içinde elektrikli hale gelmesinin hedeflendiğini söyledi.
Dalcı, İstanbul’daki taksi plakalarının yaklaşık 12 milyon TL seviyesinde olduğunu, korsan taşımacılık ve sektöre yönelik olumsuz algının bu değeri düşürdüğünü ifade etti. Yeni gelir modeliyle hem plaka sahiplerinin hem de sürücülerin korunmasının amaçlandığını, araçlara entegre edilecek sistemlerle kazancın şeffaf şekilde kayıt altına alınmasının planlandığını da sözlerine ekledi.
